Ko tulis hape nih? Ko kan sakit perut?



Assalammualaikum…
Tak jawab dosa..kalau jawab ,sayang..he he he :P

Entah kenapa aku rasa aku sangat-sangat sangat nya nak menulis semula. Walau sesibuk mana aku terlalu ingin sangatnya nak menulis di sini walaupun sedikit. (Bunyi macam penulis hebat je kan haha).

Hidup ini sangat penuh dengan kejutan dan setiap hari jua ada saja perkara-perkara yang mengundang kemarahan kita yang sihat akal dan fikiran yang Allah SWT kurniakan. . Setiap hari juga adalah hari yang penuh kejutan.  Hari-hari aku mesti terkejut. Orang masuk simpang tak bagi signal pun beri terkejut, dan marah.  Nak tidur tiba-tiba teringat baju belum iron pun satu kejutan ok. Semuanya adalah kejutan!

Bila orang dari belakang tiba-tiba sergah aku

“Hoi Ita! Kenapa baju kau tak matching dengan tudung hari ni?”

Pun buat aku terkejut tapi tak marah Cuma  takde mood satu hari je…he he he…

Hati aku adalah hati yang aku sendiri kadang-kadang tidak dapat duga.  Kadang-kadang hati aku tenang kadangkala aku tidak tenang dan gundah gulana sendiri. Mengada sungguh orang yang bernama aku ini. Dengan Hati sendiri pun nak gaduh. Pftttt…poyo….

Bercakap tentang bergaduh, aku sebenarnya kurang gemar bergaduh. Kalau nak gaduh pun mari kita bertumbuk, barulah rock haha. Kalau aku marah aku Cuma gemar berdiam diri sambil menahan gelora dada nak meletup. Kalau pun ada perselisihan faham dengan pasangan hidup, cara terbaik adalah berdiam. Lidah adalah senjata yang sangat tajam menghiris hati. Berjaga-jagalah dengan lidah anda.

Lidah tidak bertulang,
Ucapan cinta menghiris kalbu…..
Dah termenyanyi la plak kan..awak ni mengada tau!

Kepada adik-adik yang baru nak melayari rumahtangga, jikalau ada perselisihan faham dengan pasangan hidup anda, jangan melawan cakap suami. Sesekali jangan tinggikan suara anda walaupun anda rasa yang anda betul. Kan kite Mrs. Always Right hahah. Ingatlah bahawa syurga itu adalah pada redha suami anda ye. Diam tenangkan diri dan ingat Allah selalu. Ingat bahawa ini perselisihan faham, Bukannya dunia dah terbalik esok dah tak boleh nak makan mee kari lagi.

Jadinya, kalau aku marah aku akan basuh tandas sampai berkilat. So, bila orang masuk bilik air maka hati dia pun sejuk sebab tandas bersih macam tandas hotel. Dan tak jadi nak marah lama-lama. Ngeh ngeh ngeh…

Apabila kita sibukkan dengan kerja-kerja rumah apabila marah, secara automatik tubuh kita akan merembeskan endorphine ke dalam sistem tubuh anda. Ianya berfungsi sebagai hormon yang boleh bertindak memberikan ketenangan, ceria dan perasaan selesa pada mental dan fizikal. Kita juga akan berpeluh. Bila berpeluh dan bersenam, kita akan dapat bentuk badan yang menarik. Gembira bukan? Apa kamu tidak mahu memakai baju saiz S dan jeans saiz 29? Ok itu mengarut jangan ikut yang tu. Pakailah pakaian yang menutup aurat ye adik2. Biarpun anda kurus atau gemuk gedempol macam akak ni.  Jalankan perintah agama…hehe

Kalaupun anda sangat malas mengikut nasihat akak, (Macam la dah berpuluh tahun kahwin. Belah la!) Apa kata anda duduk diam-diam sahaja. Jangan nak menggelupur tak tentu pasal. Berdiam mampu menghidari banyak masalah ye.  Enjoy the silence. Ingatlah suami kamu itu manusia biasa. Bukan malaikat ye. Dia pun kadangkala ada masanya tak berapa nak tenang jiwanya walau dia hensem macamanapun. Tambahan ekonomi negara sekarang ini makin tenat, Hilang hensem diorang habaq hang! (Ada kena mengena ke? Heh!)

Ingatlah, setinggi mana pelajaran dan walau anda memiliki tali pinggang hitam taekwando pun, jangan lawan suami ye, apatah lagi karate suami anda sampai masuk hospital. . …kalau nakkan redha Allah…dan syurga Allah..Insya Allah… Jadilah isteri yang baik, yang menyenangkan mata suami dan menyenangkan hatinya.

Ingat ye, kehidupan sering memberikan kita kejutan. Selagi kita bernyawa kita akan diduga dengan apa jua jenis cabaran dalam kehidupan. Iman kita juga akan diuji.  Itulah suratan dalam kehidupan. Sabar kunci kebahagiaan…
( Cewwwaahhh)

Jadi, jangan marah-marah di dalam kehidupan kita. Bengang sikit boleh tapi marah gile jangan ye, nanti mempercepatkan kesan-kesan penuaan.

Kalau ke restoran, makanan lambat sampai,jangan terus menunjukkan kemarahan, sebaliknya tanya lah adakah mereka mengalami apa-apa masalah di dapur? Seperti kuali berlubang, sudip hilang dilarikan pencuri ataupun tukang masak tiba-tiba diserang sakit jantung barangkali? Kerana itu  makanan sampai lambat. (Ha ha nasihat mengarut sangat).

Jangan cepat melatah dalam kehidupan. Kita tidak tahu apa masalah orang di sekeliling kita.
Jadinya, setiap hari ada pasang surut dalam perhubungan kita sehari-hari dengan  manusia lainnya. Kadang-kadang orang terpijak kaki kita dalam lrt pun kita boleh marah kan? Dah la kasut baru beli semalam, kasut deme plak berlumpur-lumpur. Hampeh kannnn. Sabo je la…

Kita tidak gembira setiap masa dan kita tidak berduka setiap masa. Hidup ini penuh kejutan.

Aku sebenarnya sakit perut sejak pagi tadi. Aku sangat bengang dengan perut aku kerana sangat sensitif kalau tersalah makan sedikit. Paling takut kalau pergi kenduri. Kalau lauk pelik-pelik sikit aku pun cuba avoid. Kalau bulan puasa lagilah asyik cerry berry. Sebab tu aku jarang makan makanan yang dimasak semalam.Perut aku sangat demand ok.  Kadang-kadang aku slow talk pun tak jalan jugak.
Dengan perut pun ko nak gaduh jugak? Kronik le ko nih.

Itulah catatan aku yang bengang dengan perut yang sakit…. Ingat ye bersyukurlah ada perut jangan marah tak tentu pasal.

Jadi, kesimpulannya, jangan cepat marah.

Hai, awak yang sedang membaca, muka awak nampak berkedut la…
Eh eh jangan marah, kang kena jual. Kbai!

Terima kasih kerana meluangkan masa anda 1 minit 55 saat membaca entry ini.
(untuk manusia normal. Kalau anda mengeja atau rabun, mungkin mengambil masa 25 minit 12 saat. Kalau anda buta huruf, anda hanya lihat unta di padang pasir hahaha)

No comments:

Post a Comment

so, nak komen tak??

" bila bahagia mula menyentuh seakan ku bisa hidup lebih lama..namun harusku tinggalkan cinta ketika ku BERSUJUD"