Bila hati telah hitam...

Kisah ni telah lama terjadi...sehingga sekarang aku masih mengingati buat muhasabah diri aku sendiri. Aku manusia biasa yang tidak akan pernah lepas melakukan dosa sepanjang kehidupan ini. Aku teringin pula nak menulis kan di sini agar aku tidak akan pernah mengulanginya lagi...

Kisah ini terjadi dalam tahun lepas. Semasa tu aku dalam keadaan morning sickness yang teruk. Apa saja bau yang pelik aku akan alert.

Di satu pagi, aku seperti biasa naik LRT untuk ke office. Masa tu aku tak terurus, pucat dan tidak bermaya langsung. Apabila tren sampai je, aku naik dan duduk. Aku duduk di sebelah perempuan afrika atau dari mana aku pun tak pasti. yang pastinya mereka berkulit hitam, berjubah hitam seakan-akan telekung. Mereka berkumpulan kira-kira dalam 3 orang. 2 orang lagi berdiri di hadapan aku.

Tak lama kemudian, aku terbau sesuatu yang pelik. Aku rasa mual. bau macam bau minyak dari foreigner yang selalu aku terbau ketika kerja di UIA.

Aku pening. Bau tu datang sekejap-sekejap. Aku mula mengesyaki bau itu datang dari kumpulan yang ada di depan aku. Aku jadi sakit hati. Aku rimas dan perjalanan yang hanya 20 minit terasa lama giler.

Hati aku macam disiat-siat bila tengok diorang gelak-gelak dan bau tu sesekali datang. Akhirnya aku sampai juga ke destinasi dituju.... sampai di office aku duduk termenung dulu melayan mual. Tiba-tiba bau tu ada balik..haishhh....melekat plak ke bau tu kat baju? aku hidu baju kurung yang ku pakai. Bau masih ada  lagi.Kurang asam betul la diorang tu...sampai ke sini plak baunya? Aku marah dalam hati...

Tak lama kemudian.....

Rupa-rupanya.....bau tu datang dari anak tudung yang aku pakai...macamana aku boleh tak perasan...

Aku ke tandas dan bukak semua tudung. memang ye....bau tu dari anak tudung.. tapi, aku mana ada beli sabun bau cenggini?

" I beli softener baru jenama XXX. Kelmarin kan i basuh baju" kedengaran suara di corong telefon.

Oh suamiku.... awat tak habaq....x pasai2 cheq buat dosa... kalau aku jumpa balik sekumpulan wanita afrika tu aku akan mintak ampun banyak-banyak....busuknya hati aku...paranoidnya aku....

Bau tu datang dari diri aku sendiri....

Memang manusia resam begitu...sering mencari-cari salah orang lain sedangkan kadang-kadang salah itu datang dari diri sendiri..Hati dah lama terdidik untuk menghina, melabel manusia lain dengan sesuka hati...owh..aku insaf....(#nangesss...)

Ampunkan aku Ya Allah...

P/S : Bau tu memang horror...balik keje terus buang softener tu.Lain kali cium la baunya dulu cik abang oii...jangan main beli...





No comments:

Post a Comment

so, nak komen tak??

" bila bahagia mula menyentuh seakan ku bisa hidup lebih lama..namun harusku tinggalkan cinta ketika ku BERSUJUD"