Rasa sedih yang banyak ..

Kebelakangan ini aku terlihat rasa sedih yang banyak..

Aku ambil sedikit rasa sedih itu.

Bukan sebab aku seorang yang suka bersedih

tetapi, aku cuba memahami rasanya...
mengambil sedikit pengajaran darinya...
menilai kembali apa yang aku telah lakukan untuk bekalan...
berapa banyak dosa yang telah kuhimpun.

Aku seringkali bertindak tapi tidak mahu menilai akan tindakan

Entah sesalkah aku bila ajal menjemputku namun dosa itu terpalit merata di tubuhku

Rasa sedih itu membuat aku terfikir betapa lemahnya kita sebagai manusia
bila-bila masa kita akan dijemput
kita hanya musafir yang didatangkan hanya sementara.

Wahai hati-hati yang diuji dengan rasa sedih yang banyak itu,
aku jua turut bersedih apabila melihat tangisanmu di kaca tv
yang memandang berat matanya...
tapi bahu mu yang memikul lagi rapuh dan luruh dek beratnya dugaan

Wahai jiwa yang derita dengan rasa sedih yang banyak itu,
Yakinlah dengan janji tuhan...
Redhalah dengan dugaan Tuhan, yang ingin mengangkat darjatmu dengan kesabaranmu..
Wahai airmata yang mewakili rasa sedih yang banyak,
Dunia ini memang tidak adil,
Dunia sudah kacau bilau sehingga merenggut wajah kesayanganmu dengan kejam sekali.

Namun inilah dunia kita. Dunia yang akan kita diami sehingga akhirnya. Sabarlah...Redhalah...
Kun Fa Ya Kun firman Allah, Maka 'Jadilah!

Oleh itu, rasa sedih yang banyak akan berkurang dengan redhanya kita ...
Sabarlah...tabahlah......yakinlah.....
Kita masih punya Allah

Yang akan kekal selamanya..






Aku

Tuhan...
Kuatkan hatiku
Tuhan...
Jauhkan aku dari perasaan yang mengundang murka dariMu
Tuhan...
Aku tidak sepatutnya membandingkan nasib diriku dan tuah orang lain
Tuhan....
Aku lemah...aku selemah lemah dan lemahnya disisimu
Tuhan...
Aku benci dengan perasaan ini yang ada di dalam hatiku
Ya Allah...tuhan yang maha pengasih,
Penat sudah aku mengejar dunia ini...
Aku ingin berehat...
Menyendiri denganMu..
Terimalah aku Ya Allah..

Izinkan aku menangis
Aku lelah
Aku benci
Aku _____

Allah....Allah...aku perlu kekuatan itu!

Juwita maya
16 Ramadhan

Saat getir aku berbicara dengan hati yang tidak seiring dengan rasaku... Allah...aku seru namaMu...
Aku mencariMu....

Alahai..sembang2 orang puasa

Diam tak diam dah seminggu kite berpuasa.
Alhamdulillah...tak seperti tahun2 sebelum ini aku selalu sakit kepala waktu awal2 puasa. Tahun ni mak jemah sangat bertenaga walaupun tulang 4 kerat rasanya dah berkerat2 sebab penat berkejaran pulang ke rumah untuk masak. Maaf. Aku bukan kata makanan di bazaar ramadhan itu tidak bagus tapi kalau bulan puasa aku cukup tidak mahu sebolehnya dan mengelak untuk ke bazaar. Menempuh lautan manusia yang entah la dari mana... dan aku ada satu kelemahan iaitu aku mmg tak reti nak pilih makanan kalau makanan ada banyak sangat. Sebab tu aku tak suke buffet ramadhan.

Sepanjang puasa aku masak walaupun balik lambat 6.30 baru sampai rumah walau bagaimana aku mesti masak. Barang2 perlu disediakan waktu malam (ibu2 bekerjaya jgn kata x bole masak sebab x de masa kerana kitalah yang perlu mengatur masa itewww...maleh ngan rajen jewww) amboii pandai ko nasihat orang ye mak jemah.  Simple2 dan sikit2 je sebab rumah ni mmg makanan tidak akan habis kalau banyak. Kuih mmg tak ada sebab aku mmg jenis jarang makan kuih petang2. Kuih lebih nyaman dimakan waktu pagi. Bagi aku la...org lain x tahu la kan...

Alhamdulillah...berkat sel2 otak yang berhubung tiap kali nak masak so far makanan belum pernah menghuni tong sampah. Seorang isteri atau suri rumah harus pandai bajet dan imagine macam aku. (Okey, berbau riak di situ) Aku akan imagine dan akan cuba bajet jumlah pot nasi yg nak dimasak sekali dengan sahur. (Suami makan nasik waktu sahur) dan lauk pun aku imagine akan ada potion sikit je. Macam sekali makan je utk disimpan. Perlu diingatkan bahawa lauk tidak boleh dimasak banyak. Sebab org puasa ni selalunya lapor mata. Xdenya lalu makan banyak2. Masak sikit2 je. Bahagian yg kite bazirkan x abes tu bagus kalau masak besoknya. x payah tamak masak banyak  kalau lapar lagi malam2 karang banyak lagi benda bole makan.(Korang paham ke apa yg aku cuba nak explain ni?)

Tapi sejak semalam ada kelainan skit iaitu aku buat sambal ikan bilis rangup. Sedap oii (angkat bakul sendiri)
Dan aku buat utk kegunaan seminggu.disimpan dalam bekas kedap udara. Lauk yg paling membuka selera waktu sahur.

Jadi kesimpulannya aku telah berjaya mengelak pembaziran. Berbeza dgn tahun2 lalu aku selalu masak banyak. Walaupun dah transfer sikit untuk jiran2 tetapi makanan tetap x abes. Makanan yang tak abes buat aku jadi emo ye. Aku mmg sensitif dengan makanan terbuang. Pernah ada makan2 di office dan ada banyak makanan terbuang. Jadi aku yang asyik emo mak jemah ni tebal muka dan kutip kumpul sume makanan dan balik tu aku panggil semua kucing liar yang ada di sekeliling rumah untuk mereka semua menjamu selera. Ada kucing yang pregnant. Ada kucing yang terjengkit2 kaki patah. Owh....

Elakkan pembaziran. Bulan puasa bulan utk ibadah. Bukan pesta makanan. Tak payah nak ckp panjang lebar sebab semua orang dah tahu ertinya ramadhan.

Selamat berpuasa. Sekian sembang orang puasa . Heh!

Di bawah : Butterprawn yang aku masak tadi. Resepi google je. Menjadi dan rasanya...yummeh! (Angkat bakul sendiri lagi....)




" bila bahagia mula menyentuh seakan ku bisa hidup lebih lama..namun harusku tinggalkan cinta ketika ku BERSUJUD"