mama, ikan ni buat apa sebelum dia kena tangkap dan kita makan dia?

Mari menyiang ikan sambil berfikir ...

Hari minggu, aku berkira-kira untuk masak ikan hari ini. Ikan aku keluarkan letak di singki. tengah siang ikan tu, maisara datang,

"mama, ikan ni tengah buat apa sebelum kena tangkap?"

Satu pertanyaan keluar dari mulutnya sambil memicit-micit ikan kembung yg aku siang. Aku tersentak namun cuba menjawab pertanyaannya

" Ikan ni berenang-renang la sayang, main-main kat dalam laut"

"Ikan ni takde mama ngan ayah ke?macamana kalau mama dia cari dia nanti?"

Aku terdiam. Sebenarnya diam menyusun jawapan.

"Ikan ni sebenarnya baik sangat. Allah dah ciptakan dia untuk kita manusia makan ikan ni. Dalam ikan ni ada protein. Bila kita makan ikan ni, kita sihat, lepas tu nak solat dan mengaji pun rasa selesa sebab dah kenyang makan ikan. Ikan ni sebenarnya gembira sangat kita makan dia sebab dia dapat tolong kita. Mama dan ayah dia pun sama"

Maisara buat muka confuse. Sumpah aku tak tahu apakah itu yg patut aku beritahu dia. Lepas tu, dia senyum. Lepas tu dia tanya apakah ibubapa ikan itu juga sudah dimakan. Aku cakap ye dan mengatakan Allah menjadikan ikan ini sebagai sumber makanan manusia. Kita hanya perlu berusaha mendapatkannya.


habis sesi soal jawab dia bertanya lagi

"Hmph...kita kene cakap terima kasih dekat ikan ni ke?"

Aku mengangguk

"Ok terima kasih ikan sebab bagi kakak dengan mama makan awak"

selepas itu dia ke ruang tamu bermain dengan adiknya.

Sejurus maisara ke depan, aku termenung pula memandang ikan. Aku sendiri berkhayal pulak apa yang ikan ini lalui di laut yang terbentang luas sana, membesar, mencari makan dan akhirnya tertulis rezeki kami sekeluarga hari ini. Mungkin saja ikan ni berada di samudera yang dalam namun akhirnya ke darat juga kerana telah tertulis ianya rezeki kami. Bagaimana dengan berjuta-juta ikan di laut yang masing2 telah tertulis rezeki siapa?...Allah Maha Besar ...

Oops..jauh plak aku berkhayal hanya kerana pertanyaan kanak-kanak berusia 5 tahun ha ha

Lalu aku pun menggoreng ikan dengan gembiranya ..heh! cam poyo jer

sekadar gambar hiasan ... kite x leh makan ikan ni tapi ikan ni bole makan kite he he



No comments:

Post a Comment

so, nak komen tak??

" bila bahagia mula menyentuh seakan ku bisa hidup lebih lama..namun harusku tinggalkan cinta ketika ku BERSUJUD"