Menghijabkan hati....sukar sebenarnya!


ish...kenapa pulak aku nak rasa macam ni? entah. Kerja aku berurusan dengan orang ramai. Lelaki mahupun wanita. Kadang2 kami bergurau. Aku risau..

Apakah suaraku terlalu lembut sehinggakan menimbulkan perasaan pada mereka yang hatinya berpenyakit? atau terlalu keras sebagai seorang muslimah?

Apakah kelakuanku sangat melampaui batas dan Allah murka padaku?

Apakah baju yang ku pakai ini tidak benar2 menutupi auratku? sehingga lelaki bebas memandang walau dari bahagian mana yang mereka sukai?

Apakah hati aku ini sudah bebas dari penyakit2 yang selalu berjangkit. Mengumpat, mengeji, hasad dengki...

Kadang-kadang aku terlupa dan terus lupa bila aku asyik sangat ketawa.

Tapi tersedar semula bila rasanya asyik sesal melata selepas setiap satu-satu bicara.

Aku perempuan. Diriku sendiri itu auratku. bagaimana ini??

Tidak ada manusia yang sesempurna yang Maha Esa.

Memang, memakai hijab itu senang. Namun menghijabkan hati, akhlak dan tutur kata itu sukar..hanya keimanan itu penyelamat.. mintalah pertolongan dari Allah yang maha membolak-balikkan hati manusia..minta dikekalkan pada jalan yang lurus..bukan jalan kesesatan..

Peringatan pada diriku..dan sesiapa sahaja yang sudi membacanya..

... Juwita Maya ~~ .. aku menulis bukan kerna nama...

No comments:

Post a Comment

so, nak komen tak??

" bila bahagia mula menyentuh seakan ku bisa hidup lebih lama..namun harusku tinggalkan cinta ketika ku BERSUJUD"