Sihat sebelum sakit..

Di office ini ada seorang kakak yang baru transfer masuk ke dept aku.Kakinya cedera kerana jatuh ketika memanjat gunung. Sekarang ni dia berjalan dengan memakai tongkat..apa yang ingin aku utarakan di sini ialah tentang sesuatu yang aku belajar ketika melihat dia berjalan menggunakan tongkatnya. Allah kurniakan kita dua kaki untuk kita berjalan di atas muka bumi ini. Apabila kaki kita cedera, nikmat itu telah Allah tarik sedikit untuk memberi ujian kita sebagai hambaNYA. Aku sebak apabila melihat kakak itu bersolat. Dia masih bersolat secara berdiri. Tapi dia bersolat dengan pergerakan yang sangat lambat.

Aku tengok ramai yang kakinya sihat tapi culas sangat nak bersolat. Tubuh badan sihat sempurna namun tidak mengambil pelajaran apabila melihat orang yang tidak bernasib baik bersolat. Orang yang kurang upaya bersolat dengan cara duduk, dan percayalah, mereka-mereka yang terlantar sakit itu sebenarnya kepingin sekali untuk bersolat. Namun.....

Masa.. Kita telah lama diberikan masa dan usia untuk bersujud kepadaNYA.
Ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara..
Sihat sebelum sakit
muda sebelum tua
lapang sebelum sempit
kaya sebelum miskin dan..
Hidup sebelum mati... :)

Ya Allah, aku tahu banyak dosaku..hanya ingat KAMU dalam dukaku... Ampunkan aku..

No comments:

Post a Comment

so, nak komen tak??

" bila bahagia mula menyentuh seakan ku bisa hidup lebih lama..namun harusku tinggalkan cinta ketika ku BERSUJUD"