Bingkisan buat suami

(** nota ini aku ambil dari blog dr.harlina siraj..my idol..:) sesuai untuk semua.. )

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 1 - Pertahankan niat ikhlasmu menikahiku dulu semata-mata kerana Allah SWT, tidak untuk yang lain. Obor keikhlasan itu menjadi sinar penerang semasa bahtera kita belayar dalam kegelapan malam. Perbaharui tekad dan azam, bersihkan niat dari sebarang pencemaran - sesungguhnya nilaianku disisimu hari ini banyak bergantung pada kayu ukur yg diguna semasa mahu menyuntingku dulu. Ketika itu - antara kecantikan, pangkat, harta dan agama - yg mana satukah pilihan hatimu?

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 2 - Istiqamahlah di atas jalan Allah. Contohi Rasulullah SAW dalam menerajui bahtera rumahtangga ini. Itulah jalan yg kami idam-idamkan, lorong cahaya yg akan membawa kita semua kpd redha Allah. Janganlah terleka, lalai dan cuai memegang amanah berat ini. Doa kami - isteri dan anak-anakmu - moga dikau diberi kekuatan utk terus memimpin kami semua ke Jannah. Amin

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 3 - Ayohlah bersama kita pertingkatkan bekalan iman, taqwa dan ilmu pengetahuan untuk menerajui bahtera yang sarat dengan amanah ini. Marilah bersedia menghadapi ribut taufan yg bakal melanda dengan ikatan ukhuwwah yg mantap dan jitu. Jgn tinggalkan kami di belakang ataupun membiarkan kami mara di hadapan tanpamu bersama. Kepimpinan kolektif, dipandu dgn syura yg meluas, akan membawa ke destinasi abadi, InsyaAllah.

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 4 - Belajarlah menyayangi isterimu ini sedaya mampu. Letakkan diriku di satu sudut khas dalam ruang hatimu. Sesekali tunjukkan kasihmu kepadaku di hadapan anak-anak, agar mereka merasa aman, tenang dan terjamin selamat. Sekiranya cinta makin pudar dan hambar, mohon jangan dihina dan dicerca, apatah lagi dipersia dan dianiaya. Cukuplah aku dihormati sebagai seorang ibu kepada anak-anakmu.

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 5 - Ketahuilah betapa menggunung tinggi harapanku saban hari mahu memburu gelaran solehah, sebaik-baik kenikmatan dan perhiasan dunia ini buatmu! Namun, tanpa didikan, dorongan, sokongan dan bantuanmu, ianya hanya cita-cita kosong yg mustahil mahu digapai. Duhai suamiku yg budiman, permudahkanlah perjalananku menuju redha Allah. Mohon jgn dipersulit dan dihalang dgn seribu satu rintangan, cetusan dendam kesumat iblis & syaitan.

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 6 - Betapa indahnya ketentuan Ilahi, setiap makhluk-Nya diciptakan berpasang2an. Ketentuan-Nyalah saja yg mempertemukan kita berdua dlm sebuah ikatan yg suci ini, di celah2 berbillion manusia. Pastinya penyatuan ini ada hikmah agung disebaliknya - ayoh kita beriringan berbekal aqidah yg sama, hasrat yg satu menuju redhaNya. Sinergi kita harus mampu melonjak potensi dan kudrat - mudah2an akhirnya, kita sama2 jadi insan LUAR BIASA! Amin!

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 7 - Mudahnya kita terlupa, ada amanah hebat yg terpikul di bahu masing2. Melalui kebersamaan kita dlm rumahtangga, kita perlu mewujudkan sebuah taman asuhan sebagai medan latihan anak2 menjadi manusia berguna, sebuah kubu tempat mereka berlindung dari kemelut gelora dunia dan sebuah bahtera yg melayari kehidupan dunia menuju ke akhirat. Jgn terus terleka! Ayoh saling ingat-mengingati, agar jangan nanti ada kesal di hati!

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 8 - Mohon santuni jiwa dan perasaan halus isterimu ini. Tunjukkanlah layanan yg molek di hadapan teman dan tetamu. Panggillah daku dengan lembut dan kasih sayang, bukan nada tegas, garang dan keras. Kewibawaanmu tetap menyerlah, sekiranya engkau mampu meraih hormat/thiqah isteri & anak2 tanpa perlu meninggi suara & perilaku kasar yg mengguris rasa.

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 9 - Yakinlah, akan daku pastikan anak2 kita hanya mendengar yang terbaik dari mulutku mengenai dirimu. Agar mereka sentiasa sedar, betapa bertuahnya mereka mempunyai ayah sepertimu. Namun, perelokkanlah akhlak dan layananmu terhadap diriku - kerana sesungguhnya anak-anak sedang memerhati!

BINGKISAN BUAT SUAMI : Nota 10 – Bertahanlah untuk terus menjadi pohon tegap tempat kami berteduh. Sesekali ditimpa hujan lebat, ada waktu ditiup putting beliung – namun pohon yang akar tunjang aqidahnya mencengkam bumi tidak akan mudah rebah menyembah tanah. Panjatkanlah doa qudusmu di waktu dikau bangun berqiyam di kegelitaan malam, moga Allah SWT menghantar bantuan-Nya untukmu istiqamah membimbing daku dan anak-anak kita menempuh jalan ke syurga!

No comments:

Post a Comment

so, nak komen tak??

" bila bahagia mula menyentuh seakan ku bisa hidup lebih lama..namun harusku tinggalkan cinta ketika ku BERSUJUD"