Bila Waktu Telah Berakhir..( Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali)



1 Dec 2011

Hari ini seluruh warga Universiti dikejutkan dengan pemergian salah seorang katerer yang sering menyediakan makanan di setiap function yang diadakan oleh Universiti..

Aku akui bahawa aku kurang mengenali arwah Pak Habib. Kerana aku bukan berurusan dengan katerer. Yang banyak berurusan dengan beliau ialah budak-budak FBO. Mungkin aku cuma pernah nampak dia kalau datang meeting di sini.

Namun, apa yang ingin aku tuliskan di sini ialah cara pemergiannya yang aku rasa itu adalah sesuatu yang menginsafkan aku secara peribadi. Dia pergi meninggalkan dunia yang fana ini pada pukul 6.00 pagi. Di keheningan pagi, Izrail datang melakukan suruhan Allah. Arwah hanya demam biasa sahaja. Arwah seorang yang sihat.

Aku insaf kerana kematian boleh menjelma bila-bila masa sahaja. dah sering kita baca dan dengar bahawa kematian kadang-kadang datang dengan begitu mudah. Izrail datang menjemput kita ketika kita sedang makan, minum kopi, menonton tv, ketawa..janji Allah itu benar..

Aku pelajari bahawa sesungguhnya jagalah hati, pancaindera..supaya tidak menyakiti orang-orang di sekeliling kita. Kerana kita hidup tidak lama. Jangan simpan dendam, memaafkan, kerana kita tidak tahu bilakah kita dan orang di sekeliling kita akan pergi...

Yang penting jaga lisan kita. Jangan suka berkata perihal orang lain dengan kejam seolah-olah mereka tidak ada perasaaan. Sepertinya hanya kita sahaja yang betul sedangkan mereka tidak.

Jagalah solat, kerana itulah pembela kita ketika kita disoal oleh mungkar dan nakir. Amalkan baca surah Al-Mulk, insyaallah, ianya akan menjadi peguambela kita ketika di alam barzakh nanti..(terima kasih pada seorang kakak yang memberitahukan pada aku tentang kelebihan surah ini secara tidak sengaja ketika dia mencari buku di office aku : my previous office : research)) aku berharap supaya Allah memberikan dia rahmat dan dia berada di dalam lindunganNYA selalu.

Apapun, kematian itu pasti,

An Nisaa:

078. Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: "Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)". Katakanlah: "Semuanya (datang) dari sisi Allah". Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikitpun?

Al An’aam:

002. Dialah Yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukannya ajal (kematianmu), dan ada lagi suatu ajal yang ditentukan (untuk berbangkit) yang ada pada sisi-Nya (yang Dia sendirilah mengetahuinya), kemudian kamu masih ragu-ragu (tentang berbangkit itu).

Al Munaafiquun:

010. Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: "Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian) ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?"

011. Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Al Ankabuut:

057. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.

Az Zumar:

030. Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati (pula).

Akhir sekali, banyakkan sedekah amal jariah kerana ianya akan memanjangkan pahala kita sehingga ke hari pembalasan..wallahhu'alam.. namun, ketika tangan kanan kita memberi, biarlah sehingga tangan kiri pun tidak mengetahui..

Al-Fatihah buat semua saudara-saudaraku yang telah pergi terdahulu menemui Illahi..Semoga roh kalian semua dicucuri rahmat dari ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang dan kekal abadi selamanya..biarlah kita hidup dengan islam dan dimatikan tetap dengan islam, Bersaksi : "Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad SAW itu pesuruh Allah"

Ikhlas dari hati,

Juwita Maya : 11.00 pagi

No comments:

Post a Comment

so, nak komen tak??

" bila bahagia mula menyentuh seakan ku bisa hidup lebih lama..namun harusku tinggalkan cinta ketika ku BERSUJUD"