anti baju kurung


Masa dulu-dulu, aku sangat anti ngan baju kurung. Baju kurung sana, baju kurung sini. Aku rasa pakai baju kurung aku rasa terkurung. Dulu masa sekolah wajib berbaju kurung. Aku rasa panas sangat. Kalau waktu assembly rasa annoying giler ngan baju kurung. Kalau gi kenduri mak mesti membebel suruh aku pakai baju kurung. Mak sangat rajin menempah baju kurung aku. Tak ketinggalan setiap fesyen yang ada. Baju kurung kedah, baju kebaya, baju kurung pahang, bla..bla..bla.. tapi kesudahannya, baju-baju itu sepi di dalam almari .... hai baju kurung...musuh sangat ekk aku dengan kamu huhu~~

Tapi... ... nampaknya benci aku tidak lama kerana masuk sahaja ke alam pekerjaan, baju kurung pakaian penyelamat. Kalau dah buntu tak tahu nak pakai apa baju kurung adalah penyelesaiannya sehinggalah ketika aku mengambil keputusan 'berhijrah' , baju kurung adalah pakaian wajib aku.

Persepsi aku terhadap baju kurung sudah berubah 100%.

Dulu mengikut pandangan aku, baju kurung adalah satu jenis baju yang agak old fashion, meleret dan panas. Aku seakan dihukum apabila diminta untuk memakai baju kurung.

Aku rasa baju kurung hanyalah baju untuk orang-orang gemuk dan buncit. Pakaian orang-orang tua yang beranak pinak. walaupun ramai jugak orang muda pakai baju kurung yang jarang2 dan ala2 vogue, aku tetap rasa baju kurung ni ketinggalan zaman.

Tapi sekarang, hari-hari aku pakai baju kurung ke tempat kerja. Nampaknya apa2 yang aku fikir dulu dah kena ke batang hidung aku balik. Baju kurung rupanya banyak keistimewaan.

Baju kurung adalah baju yang tidak pernah ketinggalan zaman. Sepanjang musim, baju kurung tetap unggul. Kalau dilihat satu masa dulu, kita dibanjiri dengan baju kebarung, kebaya nyonya, kurung moden, tapi baju kurung nan tradisional sentiasa dipakai. Masa dulu aku pelik. Kenapa dalam byk2 baju orang suke pakai baju kurung?

Baju kurung menutupi kekurangan.
Baju kurung melambangkan kesopanan
Baju kurung sentiasa segar dan mencantikkan pemakainya.

Aku pernah buat kajian sendiri dengan bertanyakan pada beberapa orang kenapa mereka suka berbaju kurung?

Antara jawapan yang aku dapati, baju kurung selesa, boleh dipakai di mana saja kerana ianya fesyen sepanjang zaman, pakaian penyelamat untuk ke majlis2..

Hmph..ye, nampaknya aku tersilap kerana menyatakan baju kurung adalah baju rumah-rumah kenduri dan baju pergi melawat orang mati. Memikirkan baju kurung hanya baju mak cik-mak cik dan baju orang gemuk dan buncit.,

Terus persepsi ini aku buang dan sekarang aku cintakan baju kurung. Aku ada banyak baju kurung. Betullah kata mak dulu, jangan benci2 nanti dicari2 huhu~~

(Baju kurung aku dah suke tapi kasut tumit tinggi masih aku anti sampai sekarang ini..oh well..::)

p/s : Posting ini ditulis ketika aku dalam perjalanan mengambil tempahan baju kurung yang baru :P

No comments:

Post a Comment

so, nak komen tak??

" bila bahagia mula menyentuh seakan ku bisa hidup lebih lama..namun harusku tinggalkan cinta ketika ku BERSUJUD"